لطفا به این فیلم امتیاز بدهید

در این پست قصد نقد و بررسی سریال سیاه چاله را به صورت کامل داریم. نقد و بررسی تخصصی سریال سیاه چاله به کارگردانی حسین نمازی روز جمعه 15 اردیبهشت 1402 قرار گرفت.

بازیگران سریال

حسن پورشیرازی، ژاله صامتی، مهران احمدی، شهره سلطانی، الناز حبیبی، مجید نوروزی، سعید عطائیان، صفر محمدی، سعید نعمتی، ایمان برات‌پور، میثم رازفر و رضا بهبودی، عباس جمشیدی‌فر و بهرنگ علوی با حضور غلامرضا نیکخواه و بیوک میرزایی از جمله بازیگران «سیاه‌چاله» هستند. تهیه این سریال هم بر عهده سعید خانی است.

نقد و بررسی سریال سیاه چاله

سریالی شبیه به شادروان

در سریال سیاه چاله شباهت‌هایی بود که میان این قسمت و فیلم «شادروان»، دیگر ساخته حسین نمازی، به چشم می‌خورد. فیلم «شادروان» با بازی بازیگرانی چون سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، رویا تیموریان و بهرنگ علوی، دومین فیلم بلند سینمایی نمازی بود که نوروز 1401 به‌طور عمومی اکران و به یکی از آثار نسبتا موفق سال گذشته تبدیل شد.

اما نکته نگران‌کننده به جنس تیپ‌سازی کار برمی‌گردد. درست است که، با توجه به ماهیت اثر، نزدیک شدن کاراکترها به تیپ‌های عمومی و ساده قابل انتظار است اما حتی تا اواخر قسمت اول هم هنوز کنشی از شخصیت‌ها ندیده‌ایم که ذره‌ای رنگ و بُعد به آنها ببخشید به‌طوری که می‌توانیم اکثر شخصیت‌های کلیدی را با عناوین ساده‌ای همچون «مرد ساده‌دل»، «جوان بی‌عار»، «داماد پول‌پرست» و «زن دلداده بی‌فکر» معرفی کنیم.

نقد و بررسی سریال سیاه چاله

عملکرد کارگردانی

«سیاه‌چاله» سریال نسبتا شلوغی است و بنابراین کارگردانی حساب‌شده‌ای را می‌طلبد. نمازی در مدیریت سکانس‌های پرجمعیت (از جمله بخش‌هایی از مراسم عروسی اواخر قسمت دوم) موفق نشان می‌دهد. اما در عین حال به این نکته هم توجه دارد که نباید تمام سریال را به نمایش جمعیت پرتعداد اختصاص دهد.

در عوض در مواردی با استفاده از توالی نماهای شلوغ و خلوت، به بارور شدن حس طنز کمک می‌کند. شاید بهترین نمونه‌اش جایی باشد که مراسم عروسی به هم ریخته اما جمشید (حسن پورشیرازی) و رستم (مهران احمدی) در حین استراحت میان حفاری زمین و در حالی که گوشی به گوش دارند و صدایی نمی‌شنوند، فارغ از هیاهوی پشت سر در حال استراحت و نوشیدن چای هستند. آن‌چه جنبه کمیک این صحنه را افزایش می‌دهد، قطع مداوم لحظات به‌هم ریختن عروسی و استراحت جمشید و رستم است.

نقد و بررسی سریال سیاه چاله

جمع بندی و نکات پایانی

در ادامه نقد و بررسی سریال سیاه چاله به بازیگری و نکات پایانی می پردازیم. با توجه به حضور بازیگران باتجربه در «سیاه‌چاله» (که اکثر آنها پیش از این تجربیات موفقی در حوزه طنز داشته‌اند)، عجیب نیست که عملکرد تقریبا تمام آنها از سطح قابل‌قبولی برخوردار است. در این میان بیشتر بار طنز کار به تقابل رستم (مهران احمدی) با دیگر شخصیت‌ها اختصاص یافته و بنابراین حضور احمدی عموما بیش از دیگر بازیگران به چشم می‌آید. برخی از بازیگران دیگر هم در لحظاتی توانسته‌اند خودی نشان بدهند. به‌عنوان مثال می‌توان به چند لحظه رقص اجباری مجید نوروزی اشاره کرد.

نقد و بررسی سریال سیاه چاله

خلاصه داستان سریال سیاه چاله

یک کمدی اجتماعی است و داستان فردی به نام جمشید را روایت می‌کند که در شصت سالگی با معضلاتی چون بیکاری و اجاره‌نشینی دست‌به‌گریبان است. او در شرایطی که، به اجبار، راهی خانه پدری در خارج از شهر می شود از ماجرایی مطلع می‌شود که می‌تواند زندگی او را تغییر دهد.

نحوه دانلود سریال سیاه چاله

برای دانلود تمامی قسمت های سریال می توانید از لینک زیر استفاده کنید.

دانلود سریال سیاه چاله

دیدگاهتان را بنویسید